Nauka czytania jest często dużym kamieniem milowym w edukacji dzieci, zarówno dla pociech, jak i dla rodziców. Każdy Bystrzak uczy się w innym tempie i innymi sposobami, napotykając po drodze na różne trudności. Jako rodzice często zadajemy sobie pytania: “Kiedy zacząć naukę czytania? Jaką metodą nauczyć dziecko czytać?”. Chcemy jak najbardziej pomóc dzieciom przejść przez ten kluczowy etap nauki, dlatego też szukamy jak najbardziej trafnych metod, które mogą nam to ułatwić. W trosce o edukację pociech przygotowaliśmy dla Was listę najpopularniejszych metod nauki czytania, które sprawdzą się już dla przedszkolaka. Sprawdźcie, która z nich będzie idealna dla Waszej pociechy i w jakim wieku dziecka możecie ją wprowadzić!
METODA GLOBALNA GLENNA DOMANA
wiek: dla każdego dziecka
Do nauki tą metodą przeznaczone są specjalne zestawy o różnych poziomach trudności, w zależności od wieku i zaawansowania w czytaniu. Każdy zestaw zawiera kartki z napisanymi wyrazami. Najprostsze zawierają krótkie i łatwe wyrazy, które w kolejnych zestawach są coraz dłuższe, a w późniejszych etapach przechodzą również w zdania. Metoda polega na pokazywaniu dziecku karteczek z wyrazami/ zdaniami w kilku sesjach w ciągu dnia. Ważne, żeby każda sesja była krótka, kilkunastosekundowa. Metoda jest odpowiednia również dla maluszków oraz dzieci z uszkodzeniami mózgu. Dzieci uczą się czytać poprzez zapamiętywanie fotograficzne wyrazów jako całości. Najważniejszą częścią nauki tą metodą jest zaangażowanie i konsekwentność rodziców – rozpoczynając naukę musimy pamiętać o sesjach każdego dnia.
METODA SYMULTANICZNO – SEKWENCYJNA (METODA KRAKOWSKA WG PROF. JAGODY CIESZYŃSKIEJ)
wiek: 6 lat
Metoda, którą zna raczej każdy z nas. Polega na rozpoznawaniu samogłosek i spółgłosek w wyrazach, składania ich w sylaby, a następnie składania sylab w całe zdania. Aby dziecko skutecznie mogło uczyć się tą metodą, musi dysponować umiejętnością analizy i składania sylab razem. Warto zacząć od dzielenia słów na sylaby (np. każdą z sylab w wyrazie można oddzielać innym kolorkiem), a dopiero potem przejść do składania sylab w wyrazy.
GLOTTODYDAKTYKA WG BRONISŁAWA ROCŁAWSKIEGO
wiek: 3 – 6 lat
Glottodydaktyka składa się z dwóch głównych elementów wspomagających naukę czytania. Pierwszą z nich jest metoda “ślizgania po literach”, która wymaga znajomości głosek. Jest raczej metodą, która będzie świetnie sprawdzać się na kolejnym etapie nauki czytania – pomaga ono dzieciom płynnie składać wyrazy w całość. W związku z tym, metodą, od której zaczniemy pracę z dzieckiem, może być np. metoda symultaniczno – sekwencyjna.
Metoda “ślizgania po literach” polega na wydłużaniu głosek, które nie zmieniają swojego brzmienia (a, o, u, e, i, y, r, m., n, f, w, s, z, ś, ź, sz, ż, ch). Ułatwia to dziecku łączenie głosek w całe wyrazy. Głosek, które zmieniają swoje brzmienie podczas ich wydłużania nie możemy przeciągać – celem metody jest zapoznanie dzieci z prawidłowym brzmieniem słów.
Kolejnym ważnym elementem metody są klocki LOGO. Zestaw zawiera 150 klocków z literami, cyframi, znakami interpunkcyjnymi i matematycznymi. Bystrzaki mogą uczyć się liter, a w nieco późniejszym etapie mogą składać z nich słowa. Klocki uczą poprzez zabawę, więc oprócz efektów będą przynosić też radość!
METODA DOBREGO STARTU
wiek: 3+
Metoda wykorzystująca rytm, muzykę, obrazy i ruch, tym samym rozwijająca wszystkie zmysły. Stosowana jest ona u przedszkolaków i dzieci wczesnoszkolnych, ale również u dzieci z niepełnosprawnościami. Założeniami tej metody jest rozwój funkcji językowych, wzrokowych, słuchowych, dotykowych oraz integracji percepcyjno – motorycznej.
Główną częścią nauki czytania w tej metodzie jest współpraca wszystkich zmysłów przy poznawaniu liter. Najważniejszy moment to pisanie liter palcami na sypkim materiale podczas piosenki w jej rytm. Uczy to pamięci ruchowej i pomaga w zapamiętaniu liter. Metoda świetnie sprawdzi się podczas rozpoczynania nauki czytania.
ODMIENNA NAUKA CZYTANIA DR IRENY MAJCHRZAK
wiek: 4+
Metoda, w której źródłem inspiracji była filozofia Marii Montessori. Jej założeniem jest doprowadzenie do nauki czytania w naturalny sposób, przy tworzeniu sytuacji edukacyjnych, które doprowadzą do umiejętności czytelniczych.
Kluczowe w metodzie jest indywidualne podejście do dziecka. Pierwszą rzeczą poznawaną przez Bystrzaków jest znaczenie własnego imienia. Powoduje to poznanie liter, głosek i znaczenia. Dziecko poznaje litery w swoim imieniu i umie je rozpoznać spośród innych wyrazów. Po poznaniu imienia poznaje inne wyrazy spośród otaczającego świata.
Metod jest sporo i jak widać – jest w czym wybierać! Pamiętajmy, że każde dziecko ma swoje tempo rozwoju i będzie zdobywać świat inaczej. Nie poddawajcie się i wspólnie przeżywajcie radosne momenty poznawania!
EDUTAINMENT
A gdyby tak… uczyć się poprzez rozrywkę? W Smart Kids Planet jesteśmy w tym ekspertami! Wpadnijcie na Żelazną 51/53 w Warszawie do Fabryki Norblina i wspólnie odkrywajmy świat! Do zobaczenia!